Tabor

 

 Obecnie ruch turystyczny prowadzony jest lokomotywami spalinowymi Lxd2
 


 

Lokomotywy serii Lxd2


   

Masa lokomotywy w stanie służbowym: 32 t
Prędkość maksymalna: 36 km/h
Typ silnika (pierwotnie MB836Bb): 71H12A
Moc maksymalna: 330,8 kW (450 KM)
Maksymalna liczba obrotów: 1550 obr/min.
Ilość cylindrów: 12
Układ cylindrów: widlasty
Pojemność skokowa silnika: 26.600 cm3
Rodzaj przekładni: hydrodynamiczna

 

Do czasu wprowadzenia do eksploatacji lokomotyw spalinowych serii Lxd2 parowozy stanowiły podstawowy pojazd trakcyjny na kolejach wąskotorowych przedsiębiorstwa PKP. Te nowoczesne i dysponujące potężną mocą 450KM spalinowozy przypieczętowały zmierzch trakcji parowej na wąskich torach.

Fabryczne oznaczone jako L45H, produkowane były od lat 60 w rumuńskich Zakładach Metalowych "23 August" w Bukareszcie. Na kolej grójecką pierwsze trzy egzemplarze o numerach 451, 452 i 453 dotarły w 1970r. Ponadto w Piasecznie eksploatowano lokomotywy 454, 455, 456, 465, 466. Do dziś ocalały dwie nieczynne: 453 i 466 oraz sprawne 454 i 465.

Lokomotywy te przez lata stanowiły nieodłączny element pejzażu grójeckiej wąskotorówki. Z mozołem, często w podwójnej trakcji, ciągnęły ciężkie pociągi transporterowe dostarczające węgiel i nawozy do Grójca, Belska, Mogielnicy czy Nowego Miasta. W czasach świetności ryk ich silników wraz z łoskotem ładownych transporterów przecinał ciszę każdej nocy i zgiełk każdego dnia. Wraz ze spadkiem przewozów towarowych w końcu lat '80 coraz częściej jednak brakowało dla tych potężnych maszyn zatrudnienia. Jeszcze do 1991 były zapinane do składów osobowych, jednak po zlikwidowaniu ruchu pasażerskiego coraz więcej ich udawało się w swoją ostatnią podróż – do huty. W 1994 r. skasowana zostaje 455, w 1996 jej los podzielają 452 i 456, a w końcu roku 1998 kończy swoją podróż po wąskim torze pierwsza która do Piaseczna zawitała – 451. W roku 2002 po przejęciu operowania na kolei grójeckiej przez Towarzystwo zostają uruchomione obie sprawne maszyny 454 i 465.

Niestety w zimie 2006/2007 awaria 465 (przeciek wody do oleju) unieruchamia 465. Jednakże po dwóch latach starań Towarzystwu udaje się zgromadzić niemałe fundusze na zakup nowego silnika i jesienią 2009 r. lokomotywa dostaje nowe "serce", zaś na początku roku 2010 znów rozpoczyna normalną pracę.

Dziś te wielkie maszyny można spotkać przede wszystkim  na szlaku kolei wąskotorowej z pociągami turystycznymi oraz przy pracy manewrowej na terenie lokomotywowni i stacji Piaseczno Miasto

Wagon Bxhpi


Wagon osobowy drugiej klasy o czterech osiach, hamulcu powietrznym oraz z przejściem międzywagonowym.
Ilość miejsc: 45
Wagon wyposażony w wc oraz ogrzewanie.

Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa posiada takich wagonów sześć (jeden w trakcie zmiany przeznaczenia).

Wszystkie one produkowane są w Rumunii i zakupione zostały do Polski w zestawach z wagonami motorowymi.

 

 

Wagon typu "Wernigerode".

 

Wagon osobowy NWE21 z 1911 roku.

  

  

  

 

Wagon motorowy serii MBxd2 nr 302 - w trakcie naprawy.

 

Podstawowe dane:
Producent: "23 August" Bukareszt
Rok produkcji: 1984
Nr fabryczny: 24979
Nr kolejowy: 00-390044804-8
Moc silnika: 141kW (192KM)
Masa służbowa: 24,4t
Prędkość maksymalna: 60km/h
Ilość miejsc siedzących: 39

Produkcję wagonów MBxd2 rozpoczęto w Zakładach Metalowych "23 August" w Bukareszcie w 1984r. Jednocześnie produkowano na tej samej konstrukcji pudła wagony doczepne. Jako pierwsze do Polski trafiły w marcu 1985r dwa prototypowe egzemplarze na tor 1000mm. Trafiły one do lokomotywowni w Gryficach (301) i w Piasecznie (302). Wagony dostarczono w kompletach - wagon motorowy z dwoma wagonami doczepnymi. Po odbyciu niezbędnych jazd próbnych wagon 302 wprowadzono do eksploatacji w ruchu pasażerskim na trasie Piaseczno - Nowe Miasto nad Pilicą. Eksploatacja ujawniła w wagonach wiele usterek i nienajlepszych rozwiązań konstrukcyjnych. Uwagi te zostały przekazane producentowi, który część z nich uwzględnił przy produkcji seryjnej kolejnych wagonów. Wraz z zamknięciem w roku 1989 ruchu pasażerskiego na odcinku Grójec - Nowe Miasto wagon 302 przekazano do Dóbr Nowogardzkich. Tam w dalszym ciągu wykorzystywano go do prowadzenia przewozów w ruchu planowym. W marcu 2001r. Wagon ten z powrotem trafił do Piaseczna. Powodem sprowadzenia była koncepcja wykorzystania go w ruchu turystycznym, jednak jego stan techniczny uniemożliwił ten zamysł. Wagon nie został przekazany w 2002r. Starostwu Piaseczyńskiemu, i, będąc ciągle własnością Zakładu Nieruchomości w Warszawie, przestał bezczynnie w hali lokomotywowni 7 lat. Dopiero pokonanie przez Zarząd PTKW barier biurokratycznych umożliwiło zawarcie w roku 2008 umowy dzierżawy wagonu. Pracownicy i wolontariusze Towarzystwa własnymi siłami uruchomili wagon, jednak jeszcze wiele pracy pozostało, aby przywrócić jego stan z lat świetności. Godną zauważenia jest sprawa, że Piaseczno posiada oryginalny i do tego, jedyny zachowany w Polsce, prototypowy zestaw fabryczny (wagon motorowy MBxd2-302+Bxhpi 00-440045303-3+Bxhpi 00-440045304-1) o gładkich, nieryflowanych ścianach charakterystycznych dla wagonów z początku produkcji.

Miejmy nadzieję, że już niedługo będzie można cieszyć się z podróżowania takim właśnie składem.

 

Wagon brankard- w trakcie naprawy.

 

Wagon towarowy z przedziałem służbowym.
 

 

Wagon kryty serii Kdxh

Podstawowe dane:
Producent: Paulus, Poznań
Rok produkcji: 1914
Nr kolejowy: 00-151447003-6
Masa własna: 7,5t
Ładowność: 15t

Historia przedwojenna tego wagony nie jest znana. Po II Wojnie pełnił on służbę na Grójeckiej KD gdzie przybył z Pomorskich Kolei Dojazdowych. Używany był w ruchu towarowym do lat 80, kiedy to przewóz wagonów normalnotorowych na transporterach wyparł ostatnie wąskotorowe wagony towarowe z ruchu. Po naprawie przeprowadzonej w roku 1985 pełnił rolę wagonu gospodarczego. Na przełomie lat 1999/2000r., kiedy Towarzystwo zaczęło się mocno angażować w sprawy ratowania kolejki, wagon został, pomysłem Prezesa PTKW - Jerzego Chmielewskiego, zaadoptowany do pełnienia niecodziennej roli. Po przemalowaniu i odnowieniu został wyeksponowany na stacji Piaseczno Miasto w roli szopki bożonarodzeniowej. Pomysł ten, oryginalny sam w sobie, cieszył licznie odwiedzających stację turystów i zwykłych mieszkańców Piaseczna. W roku 2004 wagon został przemalowany na kolor brązowy i wziął udział w zorganizowanej 23 października przejażdżce dla hobbystów. Wagon ten nie został przekazany w roku 2002 Starostwu w Piasecznie i jego dalsze losy nie były pewne. Dopiero w grudniu 2005 roku udało się Towarzystwu odkupić ów wagon od NZ Warszawa, co umożliwiło sfinansowanie jego naprawy przez PTKW. Od wiosny 2008r., po przeprowadzeniu gruntownego remontu, wagon ten można oglądać, w roli wagonu gospodarczego, w składach pociągów wycieczkowych, gdzie jego zgrabna sylwetka i miły dla oka brązowy kolor znakomicie harmonizowały się z bryłą parowozu dając wrażenie, jakby czas zatrzymał się w miejscu 50 lat temu.

 

Wagony cysterny MON serii Rdxh

 

Podstawowe dane: Producent: Zaodrzańskie Zakłady Przemysłu Metalowego im. M. Nowotki, Zielona Góra
Rok produkcji: 1958
Nr kolejowe: 00-100744638-6; 00-100744640-2
Masa własna: 7,1t
Pojemność zbiornika: 115hl

Był to zunifikowany typ cystern wąskotorowych przeznaczonych do przewozu paliwa na potrzeby zaopatrzenia wojska. Wagony tego typu wykorzystywane były również na kolejach Pomorskich. Były włączone w park wagonów PKP, jednak ich właścicielem było Ministerstwo Obrony Narodowej. Na kolei Grójeckiej dostarczały paliwo do lotniska w Nowym Mieście. Kres ich pracy nastąpił, podobnie jak innych wąskotorowych wagonów towarowych na początku lat ’80. przyczynami wycofania były wady konstrukcyjne i przejście na przewóz paliwa w cysternach normalnotorowych umieszczonych na transporterach. Do dziś zachowały się trzy cysterny MON, jedna w Muzeum Kolei w Gryficach i dwie w Piasecznie. W 2006r. Wolontariusze PTKW odmalowali jedną z cystern i wystawili na ekspozycji na stacji Piaseczno Miasto.

 

Cysterna "gruba Kaska"

 

\

Dawniej woziła paliwo, dzisiaj opryski do torów.

 

Wagon specjalny - plug odsnizny serii S

 

 

Podstawowe dane:
Producent: nieznany
Rok produkcji: ok. 1910
Nr kolejowy: 00-009423004-2
Masa własna: 9,1t

Na terenie stacji Piaseczno Miasto znajdują się obecnie dwa pługi odśnieżne jednostronne wyprodukowane na początku XX wieku. Pługi tego typu były prymitywne, wszystkie czynności obsługi, w tym również obracanie na "kurzej stopce", konieczne przy zmianie kierunku jazdy, wykonywało się siłą mięśni ludzkich. Wewnątrz wyposażenie również było skromne. Ogrzewanie wnętrza odbywało się za pomocą żeliwnej "kozy" umieszczonej centralnie w tylnej części pojazdu. Właściwe obciążenie osi uzyskano poprzez zastosowanie granitowych bloków balastowych wewnątrz pojazdu. Dolna część lemiesza jest podnoszona i umożliwia regulację grubości zbieranego śniegu. Oryginalnie pług posiadał boczne, odchylne skrzydła, usuwające śnieg z boków torowiska, po wycofaniu wagonu z eksploatacji niestety zostały zezłomowane. Pomimo prostoty konstrukcji i niełatwej obsługi, pługi te przetrwały w służbie do połowy lat 80.

W 2006r. Wolontariusze PTKW odmalowali jeden pług i wystawili na ekspozycji na stacji Piaseczno Miasto.

Drezyna motorowa

 

 

Drezyna motorowa WMC wyprodukowana w nieistniejących już ZNTK w Koronowie. Napędzana silnikiem górnozaworowym, stosowanym w samochodach marki "Warszawa", "nysa", "żuk". Złomowana przez Zarząd Kolei Dojazdowych w 1998 roku i odkupiona 17 kwietnia tegoż roku przez Jerzego Chmielewskiego do remontu. Remont kapitalny silnika i układu jezdnego został dokonany tego roku. Od momentu przejęcia funkcji operatora kolei przez PTKW służy ona do prac remontowych na szlaku kolejowym, jeżdżąc wraz z wózkiem doczepnym, wyposażonym w mały dźwig.